Před rokem jsme vás informovali, že vláda schválila návrh nového zákona o hromadných žalobách s předpokládaným datem účinnosti od 1. ledna 2024. Návrh zákona byl ovšem přijat až letos v květnu, a to jako zákon č. 179/2024 Sb., o hromadném občanském řízení soudním, v platném znění (dále jen „Zákon“). Zákon nabyl účinnosti 1. července 2024 a pro spotřebitele znamená dlouho očekávaný prostředek pro vymáhání jejich práv ve sporech s podnikateli.
Smyslem Zákona je dostat do rukou spotřebitelů nástroj, kterým se mohou bránit proti nekalému jednání i lidé, kterým by se – s přihlédnutím k nízkému nároku v porovnání s finančními a časovými náklady na jeho vymáhání – nevyplatilo bránit. Takové situace nastávají zejména, když dochází k systematickému porušování spotřebitelských práv ze strany prodejců zboží a poskytovatelů služeb.
Žalobcem podle Zákona může být pouze právnická osoba splňující zákonné podmínky. Těmi jsou zejména předchozí aktivita v oblasti ochrany spotřebitele, nezávislost a neziskovost, transparentní informování o financování a organizační struktuře, či solventnost. Organizace, která tyto podmínky splňuje může být zapsána do seznamu osob oprávněných podávat v zastoupení spotřebitelů hromadné žaloby. Typicky tedy půjde o spotřebitelskou organizaci, která ovšem pro účely hromadných žalob musí být také zapsána na seznamu vedený pod Ministerstvem průmyslu a obchodu nebo evropském seznamu vedeném Evropskou komisí.
Problémem pro spotřebitelské organizace však může být podoba, v jaké byl Zákon přijat. Jednak kvůli financování soudního řízení, kdy spotřebitelské organizace jako neziskové organizace nemají vlastní prostředky na vedení takových řízení, ale také kvůli nutnosti přihlášení nároku všemi spotřebiteli, namísto jejich odhlašování v případě jejich výslovného nesouhlasu s účastí na řízení tak, jak přepokládal původní návrh. To s sebou nese další zátěž pro organizace oprávněné podávat žaloby na ochrany spotřebitelů dle Zákona, když musí spotřebitele najít, kontaktovat a v mnoha případech i přesvědčit, že stojí za to přestat snášet klamavé praktiky a za svoje práva bojovat.
V případě úspěšné hromadné žaloby pak zákon umožňuje neziskovým organizacím přiznat odměnu až ve výši 16 % z přisouzeného plnění anebo 2.500.000 Kč, byla-li stanovena paušálně, což my ani většina odborníků na tuto oblast nehodnotí kladně. Vstupní náklady jako znalecké posudky, sběr důkazů, informování samotných spotřebitelů, náklady na vedení samotného řízení atd. s největší pravděpodobností odradí oprávněné osoby od podání žaloby v případech, ve kterých úspěch řízení není jistý nebo není větší počet přihlášených poškozených spotřebitelů. Náklady také mohou dost často významně přesáhnout plnění přiznané soudem. Taková situace je nežádoucí, protože každý spotřebitel by měl mít dostatečné zastání v zákoně a spotřebitelských organizacích, které by měly disponovat k ochraně spotřebitelů dostatečnými nástroji.
Oblast hromadného řízení a dalších nástrojů, které mohou zlepšit postavení spotřebitelů, pro vás budeme i nadále sledovat.