Stále rostoucí ceny energií v současnosti přidávají vrásky na čele nejedné domácnosti. Problém může představovat též chování dodavatelů a zejména zprostředkovatelů smluv o dodávkách energií. Jednou z reakcí na tuto situaci je aktuální novela energetického zákona, která v řadě ohledů posiluje postavení spotřebitele.
I nadále platí, že dodavatel má povinnost v případě zvýšení cen dodávek elektřiny či plynu oznámit tyto skutečnosti spotřebitelům nejpozději třicátý den před účinností zvýšení cen. Nově ale přibývá zákonný požadavek provádět toto oznámení vůči spotřebiteli adresně a prokazatelně. Součástí tohoto oznámení nově musí být také poučení spotřebitele o možnosti smlouvu bez postihu vypovědět v případě, že se změnami nesouhlasí. Taková výpověď pak musí být odeslána nejpozději do 10. dne před nabytím účinnosti změn. Spotřebitel by tak měl mít vždy alespoň 20 dní na to, aby zvážil, zda za nových podmínek chce služby daného dodavatele dále využívat nebo smlouvu raději vypoví.
V případě, že změny nejsou výše zmíněným způsobem spotřebiteli oznámeny, nevyvolávají právní účinky. Spotřebitel tak bez oznámení o změně není povinen platit částky vyšší, než je uvedeno ve smlouvě a v případě takového požadavku dodavatele může namítat neúčinnost všech neoznámených změn. Jedinou výjimkou z tohoto pravidla zůstává situace, kdy je důvodem změny ceny zvýšení regulované složky daně nebo poplatku nebo je zvýšení způsobeno změnou platných právních předpisů. V takovém případě mají stejně jako předtím právo odstoupit od smlouvy pouze spotřebitelé, kteří s dodavatelem uzavřeli smlouvu na dobu neurčitou.
Novelou má být také omezena předchozí praxe některých dodavatelů, kteří uzavírali smlouvy se spotřebiteli na neúměrně dlouhé období a předčasné ukončení sankcionovali vysokými smluvními pokutami. Nově je možné smlouvy na dobu určitou uzavírat maximálně na dobu 36 měsíců. Smlouvy uzavřené na delší dobu jsou nově považovány za smlouvy uzavřené na dobu neurčitou.
Nově jsou upravené také některé povinnosti zprostředkovatelů smluv o dodávkách energií. Zprostředkovatelem je pověřená osoba, která pro spotřebitele nebo dodavatele energií sjednává změny nebo zrušení smluv o dodávkách energií. Práce těchto zprostředkovatelů nebyla v minulých letech zákonem výrazněji regulována. V důsledku toho se často stávalo, že zprostředkovatel se vydával za zaměstnance dodavatele elektřiny nebo plynu a následně se spotřebitelem uzavřel nevýhodnou smlouvu. V těchto případech někdy ani nebylo možné určit, která konkrétní osoba smlouvu se spotřebitelem uzavřela. S cílem této praxi zabránit je nově v zákoně zakotvena povinnost zprostředkovatele se před jednáním se spotřebitelem prokázat osvědčením zprostředkovatele a sdělit mu svou totožnost. Nově je zprostředkovatel v případě uzavření smluv o dodávce elektřiny či plynu, kterou za spotřebitele uzavřel, povinen předat spotřebiteli její písemné vyhotovení bezodkladně, nejpozději do 14 dnů od jejího uzavření, a spotřebitel je oprávněn do 15 dnů od zahájení dodávek energií smlouvu uzavřenou za něj zprostředkovatelem vypovědět.
Spotřebitel je také oprávněn závazky ze smlouvy o zprostředkování v energetických odvětvích kdykoliv bez postihu a finančního plnění vypovědět a stejně tak je oprávněn odvolat zmocnění zprostředkovatele k uzavírání smluv. V případě uzavření zmíněných smluv prostřednictvím zprostředkovatele tak dochází k posílení postavení spotřebitele ve srovnání s dřívějším stavem, kdy se na tuto situaci vztahovala obecná čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy.
V případě, že plná moc pro zprostředkovatele, kterou jej spotřebitel zmocnil k uzavření smlouvy o dodávce elektřiny nebo plynu, není spotřebitelem odvolána, zanikne nejpozději 12 měsíců od jejího uzavření. Od července 2022 navíc zprostředkovatelům vznikla povinnost registrovat se do veřejně přístupného seznamu vedeného Energetickým regulačním úřadem, který nad jejich činností vykonává dozor. Aktuální seznam zprostředkovatelů je dostupný zde.
Výše uvedené změny se uplatnily i při jednání dodavatele nebo zprostředkovatele se spotřebiteli, se kterými byly uzavřeny smlouvy již v minulých letech. Vzhledem k pokračujícím problémům na energetickém trhu lze očekávat v blízké době další změny s cílem spotřebitele ještě více chránit. Vývoj budeme dále sledovat a budeme Vás informovat o nevýznamnějších opatřeních s dopadem na spotřebitele.