V Poslanecké sněmovně se aktuálně projednává novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Klade si za cíl napravit nedostatky při přijetí starších evropských směrnic a zahrnout do českého práva nové směrnice týkající se ochrany spotřebitele a prodeje zboží. V případě přijetí novely dojde k posílení ochrany spotřebitele před nekalými obchodními praktikami, jeho práv ze spotřebitelských smluv, a rozšiřuje informační povinnosti prodávajících. Dojde k pozitivnímu dopadu zejména na spotřebitele nakupující v on-line prostředí, na ty, kteří jsou vystaveni nátlaku prodávajících při jejich nevyžádaných návštěvách u spotřebitelů doma nebo na organizovaných prodejních akcích, a na seniory a osoby se zdravotním postižením. Novela definuje nové klamavé obchodní praktiky, které jsou zakázány pod pokutou až do výše 5 milionů korun.
On-line tržiště a reklama
Navrhovaná úprava zavádí pojem „on-line tržiště“ jako službu umožňující spotřebiteli uzavírat na dálku smlouvu s prodávajícím nebo jinou osobou za využití internetové stránky nebo aplikace provozované jiným podnikatelem, než je prodávající. V souvislosti s těmito pojmy zákon zakotvuje povinnost poskytovatele on-line tržiště informovat spotřebitele při užívání funkce on-line vyhledávání o parametrech řazení výrobků a služeb na seznamu výsledků vyhledávání, a tedy označovat placenou reklamu a platbu za účelem dosažení lepšího pořadí výrobku. Neoznačení placené reklamy na seznamu výsledků vyhledávání bude nově nekalou obchodní praktikou.
Dvojí kvalita výrobků
Za klamavou praktiku je nově označeno uvádění na trh výrobků tzv. dvojí kvality, tj. uvádění zboží na trh v jednom členském státě jako zboží kvalitativně totožného se zbožím uváděným na trh v jiných členských státech, ačkoliv takové zboží má podstatně odlišné složení nebo znaky, které nejsou odůvodněny oprávněnými a objektivními faktory.
Spotřebitelské recenze
Pokud prodávající poskytuje přístup ke spotřebitelským recenzím výrobků nebo služeb, má povinnost uvést informace o tom, zda a jak zajišťuje, aby zveřejněná spotřebitelská recenze pocházela od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je zakoupil. Klamavou praktikou totiž bude zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí nebo zadávání takové činnosti jiné osobě. Mnohdy se totiž stává, že někteří podnikatelé, zejména ti se špatnou pověstí nebo špatným přístupem k zákazníkům, si sami píšou pozitivní recenze a vzbuzují tak mylný dojem u spotřebitelů, kteří takové recenze čtou.
Fiktivní slevy
Novela dále zavádí povinnost uvádět předchozí cenu, za kterou byl výrobek prodáván po určitou dobu před uplatněním slevy. Mělo by tak dojít k prevenci umělého navyšování ceny a klamání spotřebitelů o výši poskytované slevy. Nadsazením „původní“ ceny totiž lze vzbudit zdání, že poskytovaná sleva na cenu zboží nebo služby je velmi vysoká a koupě je tak výhodná.
Telemarketing
Při telemarketingu, který je často nevyžádaný, bude muset podnikatel na začátku hovoru sdělit spotřebiteli obchodní účel hovoru a údaje o své totožnosti. Spotřebitel je právně vázán nabídkou učiněnou během telefonního hovoru až poté, co potvrdí svůj souhlas elektronicky nebo podpisem na listině s touto nabídkou.
Odstoupení od smlouvy
Spotřebitel bude nově moci odstoupit od smlouvy s podnikatelem jakýmkoli jednoznačným prohlášením adresovaným tomuto podnikateli. Bude tak moci učinit zasláním dopisu, e-mailu, v rámci telefonního hovoru, případně i vrácením zboží spolu s jednoznačným prohlášením. Vzhledem k tomu, že důkazní břemeno nese ohledně prokázání takového odstoupení spotřebitel, je v jeho zájmu, aby zvolil dobře prokazatelný způsob.
V případě smluv uzavřených mimo kamenné prodejny během výletu organizovaného podnikatelem nebo při nevyžádané návštěvě podomního prodejce u spotřebitele doma bude činit lhůta pro odstoupení od smlouvy třicet dní namísto dosavadních čtrnácti.
Zjednání nápravy v důsledku nastalé nekalé obchodní praktiky
Zákon o ochraně spotřebitele nově poskytne spotřebiteli dotčenému nekalou obchodní praktikou vedle nároků z občanského zákoníku navíc i možnost odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo požadovat přiměřené snížení ceny v rozsahu odpovídajícím povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky. Právo odstoupit od smlouvy spotřebiteli náležet nebude, pokud prodávající prokáže, že je to s ohledem na předmět smlouvy, povahu a závažnost nekalé obchodní praktiky nepřiměřené.
Závěr
Případné přijetí této novely hodnotíme jako přínosné. Novela reaguje na aktuální trendy chování některých podnikatelů a v případě jejího přijetí poskytne vyšší míru ochrany spotřebitelů před jejich neférovými obchodními praktikami.