Každý rok se v českých obchodech setkáváme s klamavými marketingovými praktikami, při nichž jsou spotřebitelé lákáni na zdánlivě výhodné slevy, které však ve skutečnosti žádnou reálnou úsporu nepřinášejí. V ČR se jedná o fenomén, který ve skutečnosti vyprazdňuje obsah pojmů „sleva“ a „běžná cena“. Situace došla do takového extrému, že spotřebitelé u některých produktů neví, jaká je jejich běžná cena, protože obchodní řetězce cenu mimo slevové kampaně nadhodnocují, aby následně mohly uvést vyšší slevu.
Obchodní řetězce také běžně uměle navyšují ceny produktů, aby je následně mohly „zlevnit“ na původní úroveň, a to zejména před obdobím výprodejů, jako je např. „Black Friday“ nebo jiné sezónní slevy. Tento trik vede ke klamnému dojmu o výhodnosti nákupu, přičemž cena zůstává stejná a v některých případech dokonce vyšší než před „slevou“.
V minulosti byly medializovány případy, kdy inspektoři České obchodní inspekce odhalili v obchodech několik takových případů. Mezi nejčastější triky patří falešné cenovky, kdy původní cena na etiketě byla přelepena jinou, vyšší cenou, před slevovou akcí. Ačkoli došlo v rámci novelizace zákona o ochraně spotřebitele ke stanovení povinnosti prodejcům uvádět nejnižší cenu produktu za posledních 30 dní před slevou, v praxi se ji nedaří vždy efektivně vymáhat. Mnoho obchodníků výklad právní normy obchází nebo ji ignoruje, což spotřebitelům ztěžuje orientaci a rozhodování při nákupu.
I nadále pro vás budeme trh a jeho trendy monitorovat a vyvíjet tlak na obchodníky, aby zákony dodržovali. Pokud se setkáte s podezřelou slevou, doporučujeme si cenu produktu ověřit u konkurenčních prodejců nebo využít online nástroje ke sledování cenové historie.
Můžete dát podnět také nám, přičemž můžete využít naší telefonické, e-mailové nebo osobní poradny, a my následně prodejce kontaktujeme, případně podnikneme konkrétní právní
kroky.