Občanské hromadné řízení soudní, označované také jako hromadné řízení, které se stalosoučástí našeho právního řádu v loňském roce, se ukazuje jako nefunkční nástroj pro ochranu spotřebitelů. Efektivní není ani institut řízení na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů, který funguje obdobně. Oba tyto instituty měly umožnit spotřebitelům domáhat se jednoduše a efektivně spravedlnosti proti velkým korporacím, které poškodily jejich práva. To se však dosud neděje.
Mezi největší nedostatky současné podoby hromadného řízení patří absence smysluplného modelu financování hromadného řízení, když všechny vstupní náklady na hromadné řízení nese až do rozhodnutí ve věci spotřebitelská organizace, která má však ze zákona velmi omezené možnosti dalšího financování. Dalším velkým problémem současného stavu hromadného řízení je povinnost spotřebitelů se do hromadného řízení přihlásit, nicméně o takové možnosti spotřebitelé vůbec nemusí vědět.
Velkou překážkou v podávání žalob v rámci hromadného řízení je také velmi úzký okruh osob, které jsou oprávněny žalobu podat. Oprávněnými žalobci se mohou stát pouze právnické osoby, které Ministerstvo průmyslu a obchodu zapíše na seznamu oprávněných osob podle zákona o ochraně spotřebitele, přičemž o splnění nebo nesplnění podmínek zápisu na seznam rozhoduje ministerstvo dle vlastního uvážení. Na výše uvedeném seznamu jsou k dnešnímu dni zapsány pouze dva subjekty, i když by o zápis mělo zájem více organizací, včetně AFT. Z těchto důvodů byla za necelý rok existence hromadného řízení
podána v ČR pouze jedna jediná hromadná žaloba.
Zatímco například v USA fungují hromadné žaloby efektivně a vedou k miliardovým pokutám pro korporace a zejména spravedlivá odškodnění pro poškozené spotřebitele, v ČR není institut hromadného řízení dostatečně efektivní. Proto, na skutečnosti, že se spotřebitelé domohou svých práv proti velkým korporacím jen velice těžko, se od zavedení hromadného řízení téměř nic nezměnilo. Současná úprava hromadného řízení a řízení na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů tak plní pouze úlohu situačního nástroje, který nepřinesl žádnou systémovou změnu.
Děláme všechno, co je v našich silách, aby současná podoba hromadného řízení doznala významných změn ve prospěch spotřebitelů a abychom byli na seznam osob oprávněných podávat hromadné žaloby ministerstvem zapsáni. Jen tak budeme schopni spotřebitele proti velkým korporacím efektivně bránit.
O důležitých novinkách z oblasti hromadného řízení vás budeme i nadále informovat.